De Duitse markt is net even wat anders
De Duitse markt biedt voor het MKB in Nederland zeer veel kansen. Met bijna 83 miljoen inwoners is Duitsland 5 keer groter dan Nederland. Dus zijn er 5 keer meer potentiële klanten om te veroveren. Bovendien zijn Duitsland en Nederland elkaars buren en zijn er op cultureel gebied de nodige raakvlakken.
Toch is slechts 20% van het MKB in Nederland actief op de Duitse markt. Dit is voor Klaar voor DE start dé reden geweest om haar expertise en ervaring te bundelen om zo bedrijven klaar te stomen voor die Duitse markt.
Verschillen Nederlandse en Duitse markt
Er is een aantal grote verschillen met de Nederlandse markt. Wij hebben zowel marketing als sales ervaring op de Duitse markt, daarom kunnen we deze verschillen bevestigen maar ook deels relativeren. Niet elke branche of markt binnen Duitsland is hetzelfde, daar houden wij als Klaar voor DE start natuurlijk rekening mee. Er zijn echter enkele algemene verschillen. Zo is het voor een Duitse consument erg belangrijk dat jouw product, website en jouw mensen vertrouwen opwekken. Vertrouwen is een belangrijke pijler voor een Duitse consument, zowel zakelijk als privé. Nederlanders zijn daarin een stuk opener en gaan uit van wederzijds vertrouwen. Het is dus zaak om alle kanalen en middelen, die je gebruikt om de Duitse consument, inkoper of CEO voor je te winnen, aan te wenden. Belangrijk hierbij is vertrouwen wekken en een professionele uitstraling hebben.
Duitse markt net even wat anders
Een ander groot verschil is dat Duitsers eerder geneigd zijn om alle productspecificaties te koppelen naar hun behoeftes. In Nederland spelen we graag in op het gevoel met goed doordachte marketingcampagnes en slogans. Merkbeleving in Duitsland is veel meer op het product, de dienst en de mensen achter de onderneming gericht. Het is dus belangrijk om deze aspecten goed te belichten. Wie zijn de ondernemers en welke mensen werken er in de onderneming, kan ik hier veilig kopen? Deze vragen worden vaker door een Duitser gesteld dan door een Nederlander.
In Duitsland is alles groter. De afstanden bijvoorbeeld, deze zijn veel groter dan bij ons in Nederland. Veel ondernemers onderschatten dit aspect. De deelstaat Noordrijn-Westfalen, grenzend aan Oost-Nederland, is met 18 miljoen inwoners qua inwonertal al net zo groot als heel Nederland. Dit zou al een interessant gebied zijn om jouw activiteiten zowel online als offline te starten. Bovendien is het goed om te weten, dat in Nederland een bedrijf met 250 medewerkers een groot bedrijf is, in Duitsland als een klein bedrijf wordt gezien. Alles is groter maar daardoor niet per se moeilijker. Goed beginnen en stap voor stap de stappen in Duitsland zetten, dat is ons advies.
Overeenkomsten Nederlandse en Duitse markt
Zowel de Nederlandse en Duitse zakelijke cultuur is pragmatisch, doelgericht en ondernemend. Nuanceverschil zit hem in de aanpak. De Duitse aanpak is grondig en gestructureerd met veel oog voor het proces. De Nederlandse aanpak is open en creatief. Deze overeenkomsten en nuanceverschillen kunnen samen tot iets heel moois leiden.
Maak hier kennis met onze specialisten!