17 Feb
Xing - Het Duitse LinkedIn
Wat is Xing?
Xing is een online sociaal netwerk uit Duitsland dat vooral in de zakelijke wereld wordt gebruikt. Omdat het zich alleen op de Duitstalige landen richt, kennen veel Nederlanders Xing niet. In de Duitstalige landen heeft Xing meer gebruikers dan Linkedin. Reden genoeg om de twee eens nauwer te vergelijken.
Wat zijn de verschillen tussen Xing en Linkedin?
Wat zijn de verschillen tussen Xing en LinkedIn. Hieronder lees je de grote verschillen tussen de twee sociale netwerken.
Op welke landen richt Xing zich?
Het eerste verschil is de geografische focus. Terwijl Linkedin wereldwijd wordt gebruikt, richt Xing zich vooral op Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. In deze landen heeft Xing meer gebruikers dan Linkedin (19 mln vs. 14 mln). De belangrijkste taal op Xing is natuurlijk Duits. Er bestaat echter ook een Engels- en Franstalige versie. Met Nederlands komt men op Xing niet ver.
Hoe zijn de content mogelijkheden op Xing?
Hoewel Linkedin zich natuurlijk op de zakelijke wereld richt, kan het desondanks als een klassieke social media platform beschouwd worden, waar veel interactie mogelijk is. Uiteraard kan men ook op Xing beelden en video’s delen, echter is Linkedin veel sterker dan Xing wat het aanmaken en delen van content betreft. Content marketing is op Linkedin dus veel makkelijker dan op Xing.
Meer weten over de Duitse markt?
Vacatures op Xing
De meeste bedrijven in Duitsland bieden vacatures liever via Xing aan dan via Linkedin. Dat is terug te zien in het feit dat in Duitsland ca. 257.000 vactures op Xing werden gezet in 2019 en op Linkedin alleen ca.74.000. Volgens de internationale uitzendonderneming Adecco Group heeft Xing qua branches een breder aanbod vacatures dan Linkedin. Aan de andere kant doelen op Linkedin meer vacatures op academici (46%) en op leidinggevenden (27%) dan op Xing (35% en 23%).
Evenementen op Xing
Voor Xing speelde het organiseren en promoten van evenementen al veel eerder een grote rol dan op Linkedin, omdat Xing een lokalere aanpak heeft dan het internationaal georiënteerd Linkedin. Deze voorsprong kan men ook vandaag de dag nog zien. Xing biedt meer functies om events te organiseren en te promoten. Bovendien kan men op Xing soms zelfs tickets voor events boeken en betalen. Maar ook Linkedin heeft het belang van events inmiddels herkent en probeert nieuwe functies uit om de promotie van events te introduceren.
Conclusie - heb ik Xing nodig als ik in Duitsland zaken wil doen?
Dat hangt van uw doelen af. Wilt u in Duitsland personeel zoeken en werven of events promoten dan is het zeker slim om ook op Xing actief te zijn. Laten wij ook niet vergeten dat er op Xing veel minder Nederlandse concurrenten aanwezig zijn. Anderzijds zullen Duitsers die contact met het buitenland zoeken, meestal liever Linkedin gebruiken. Voor Nederlandse bedrijven is het daarom belangrijk dat zij voor hun online marketing in Duitsland ook niet alleen op Xing focussen.